joi, 14 martie 2013

Limba romana si cazul vocativ

M-am iritat putin zilele trecute, acum sunt bine.
Adica mai mult m-am enervat. M-am enervat pe limba romana gresit folosita in scris...
Cum se vede, dragilor, expresia: "Ce faci, carcotas-o?" sau "cand ne mai vedem, urat-o?"  Cum se vede? e in regula asa?
O sa fiu sincera si poate enervanta, dar in niciun caz sa nu-mi spuneti enervant-o.

Citesc pe facebook diferite chestii care imi sar in ochi. De obicei ma uit la prietenii mei, doar la ce apare in pagina mea. Si asa am dat de limba romana in stare de sinucidere.
Pai cum sa folosesti "frumoas-o, carcotas-o, urat-o"? sau orice alt substantiv pe post de verb?
Nu voi intra in detalii de sintaxa si reguli....s-ar putea sa nu fie intelese. Exemplele sunt mult mai eficiente.


Substantivul desemneaza un obiect, fiinta, etc. De obicei la masa, nu-i spuneti mas-o pentru ca nu puteti vorbi cu ea. Deci e obiect. Exista substantive care exprima anumite caracteristici ale acelui obiect si ele se numesc adjectivale...uite ca am intrat in sintaxa. Cand substantivul exprima o caracteristica, precum o infatisare "urat, frumos", o stare "suparat, bucuros, fericit", el ramane tot substantiv. Exista niste modificari ale substantivului, in functie de caz. In limba romana intalnim 5 cazuri, dar cel  la care fac referire aici si care este subiectul acestui post, este cazul "vocativ". Acesta arata o chemare, are rolul de a atrage atentia sau de a apela pe cineva, cu diferite cuvinte menite sa faca o caracterizare: plictisito, frumoaso, draguto, iubito.

Si substantivele proprii pot fi puse la cazul vocativ (substantivele proprii sunt numele de persoane). Adica atunci cand strigi pe cineva: Alino, Ioano, Radule....nu scrii Alin-o, Ioan-o, Radu-le....nu?
Doar verbele suporta cratima sau liniuta aceea pe care va place voua sa o folositi atat de des. Nu intru acum in detalii plictisitoare despre verbe si declinarea lor, ca o sa va doara capul. Poate o fac alta data.

Deci tu, draga cititorule si scriitorule pe facebook sau prin alte parti agreate de tine, daca ai citit ce am scris eu acum si poate ai si inteles ceva, sper ca nu vei mai omori limba romana si o vei folosi corect si firesc. Atunci cand o vei folosi corect, iti voi putea spune cu drag: corecto, cunoscatoareo, citito....

PS: sa nu uit...substantivele sunt acele cuvinte pe care le poti numara si carora le poti determina genul. Daca ai in fata ta un mar, poti sa-ti dai seama ca e substantiv astfel: un mar, doua mere. Cu verbele nu poti face acest lucru. Am simtit nevoia sa clarific si asta.


4 comentarii:

  1. Deci...da
    Nu sunt deloc experta in manevrarea limbii romane, am greseli cu duiumul, dar "enervant-o" ma enerveaza si pe mine

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred ca am reperat vreodata vreo greseala de scriere la tine, dar cu siguranta cei sau cele pentru care am scris eu aici, nu vor citi pentru ca deja se simt prea destepte :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Exact ca si Angelikue sunt si eu nu o mare experta dar unele lucruri sunt enervante rau:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu e vorba de experti, ca nici eu nu sunt, dar asa e, unele lucruri ma deranjeaza peste masura, mai ales cand sunt facute de mari doamne in viata sau domni cu pretentii.

    RăspundețiȘtergere