marți, 29 mai 2012

Conjugarea corecta a verbului "a crea"

M-am saturat sa citesc presa sau bloguri agramate. Oameni buni, vreau sa va ajut sa invatati sa scrieti. Daca in vorbirea libera, astfel de greseli nu au cum sa fie depistate, atunci cand scriem avem totusi o obligatie. Obligatia de a respecta limba romana.
Nu-mi mai aduc aminte exact cand am invatat conjugarea verbelor, probabil undeva prin clasa a 5-a , dar imi amintesc perfect cum doamna profesoara de limba romana ne-a explicat foarte usor cum se conjuga verbul controversat "a crea"....deci a crea nu a creea sau a creia. Am avut o profesoara extraordinara pe care am iubit-o si la care ma gandesc si acum cu placere si respect. Dar sa ne intoarcem la crearea de explicatii. Dragilor, daca sunteti in impas si nu stiti exact cum sa folositi acest verb, va dau un indiciu: verbul a crea se conjuga la fel cu verbul a lucra. Adica se face o analogie, radacina verbului a lucra esta lucr iar a lui a crea este cre. Daca retineti asta, totul e mai usor, pentru ca tot ce se adauga radacinii lucr la diferite timpuri si persoane, se adauga si radacinii cre. Exemplu:

eu lucr-ez        eu cre-ez 
lucr-and           cre-and
ei lucr-eaza      ei cre-eaza
noi lucr-am      noi cre-am 
voi lucr-arati    voi cre-arati
Vedeti deci ca sufixul este acelasi, asa ca nu este atat de greu sa faceti legatura. Mi-as dori sa nu mai vad asemenea greseli si sa invete toata lumea cum se scrie corect in limba romana.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu